Vés al contingut

"El viatge del donant" al Banc de Sang i Teixits

Cas d'èxit

Una experiència formativa per avaluar l'experiència del pacient al donar sang o plasma, revisar el procés i identificar possibles punts de millora.

donants de sang

El darrer trimestre del 2023, UCF va dissenyar pel Banc de Sang i Teixits una experiència formativa anomenada "El viatge del donant”

L'objectiu de la formació era, per una banda, avaluar l'experiència que vivia el donant quan donava sang o plasma, revisar el procés i identificar possibles punts de millora.

És important ressaltar que, en aquest cas, l'usuari del servei no és un client (que compra), ni un pacient (que busca millorar la seva salut), sinó que és un donant, que tal com indica el seu nom, és una persona que voluntàriament dona sense cap contraprestació un bé tan preuat com és la sang o el plasma.

El Banc de Sang i Teixits (BST) desitja que el servei que s'ofereix al donant sigui excel·lent. 

Per tant, és la seva responsabilitat preparar i formar als professionals (coordinadors, personal d'acollida, infermeres i metges) perquè tinguin eines de comunicació i intel·ligència emocional per poder atendre els donants amb l'excel·lència que es desitja.

L'experiència formativa va constar de tres fases:

 

Fase 1: Construcció d’un DAFO des de l’experiència del pacient 

En aquesta fase inicial es va muntar una sessió amb l’objectiu de conèixer de primera mà i en veu d'un donant, en Carles, quina havia estat i era la seva experiència com a donant de sang i plasma. 

La resta de participants eren professionals del BST, de diferents punts de la geografia nostra, que també van participar explicant "el viatge del donant" des de la posició dels professionals.

Aquesta sessió va ser molt enriquidora perquè va permetre identificar aspectes positius del servei, segons la mirada del donant, i alguns petits detalls que es podien millorar. L'avaluació en general va ser molt satisfactòria.

El grup de professionals convidats també van treballar en un anàlisi DAFO que va permetre fotografiar l'estat del servei i definir un pla de millora cap a l’excel·lència.

 

Fase 2: Formació en línia sobre Intel·ligència Emocional (IE)

Es va oferir a tots els professionals que participen acompanyant al donant durant el procés de donació, la possibilitat de fer una formació en línia sobre IE que va tenir una molt bona acollida.

Els participants van destacar la necessitat de tenir aquests recursos i eines pràctiques per millorar les relacions i les comunicacions tant amb el donant, com amb els companys i altres persones de la organització.

 

Fase 3: Desenvolupament d’un pla de millora professional 

L'experiència formativa va finalitzar amb una sessió dedicada a comentar aspectes sobre el curs fet en format en línia, així com treballar en un pla de millora professional per millorar les competències vinculades amb la seva posició dins del servei.

Un element clau pel bon funcionament de les organitzacions és donar-se el permís de parar, escoltar, analitzar i atrevir-se a re-formular, si cal, per millorar.

Des d’UCF felicitem a totes i tots els participants en el viatge del donant. Un plaer acompanyar-vos en aquesta experiència formativa.