Vés al contingut

Finalitzem amb Xarxa Santa Tecla un programa híbrid sobre gestió de les discrepàncies i situacions conflictives amb usuaris

Cas d'èxit
Aprenentatge en salut
Qualitat Assistencial

Durant els anys 2024 i 2025, UCF i Xarxa Santa Tecla Sanitària, Social i Docent han impulsat un programa híbrid de 35 hores dedicat a la gestió de discrepàncies i possibles situacions conflictives amb usuaris, reforçant així el seu compromís amb el benestar dels professionals i la millora de la qualitat assistencial. Ja són prop de 100 les persones que s’han format en aquest programa, consolidant-lo com una eina clau per afrontar els reptes diaris en l'àmbit assistencial.

24.02.22_Hospital Santa Tecla-051-DAVID OLIETE.jpg
Imatge: Xarxa Santa Tecla. Autor: David Oliete.
Aquest programa s’ha alineat amb el pla estratègic de Xarxa Santa Tecla Sanitària, Social i Docent, que posa èmfasi en el benestar dels professionals, el compromís amb les exigències socials i el reforç de la política comunicativa
 
A més, ha estat vinculat al pla de qualitat i als valors institucionals, com ara l’atenció centrada en les persones, el respecte i la dignitat, la igualtat i la transversalitat
 
També ha format part del pla de recursos humans, consolidant el compromís amb el desenvolupament professional dels equips.
 
El programa s'ha dividit en dues parts:
 
  1. Formació en línia asíncrona
    En aquesta primera fase, els participants han treballat els conceptes clau sobre la gestió de conflictes, identificant les causes més habituals de queixes i conductes agressives per part dels usuaris. També s'ha treballat la teoria del conflicte, els estils d’afrontament i les estratègies de mediació.
  2. Tallers pràctics presencials
    En aquesta segona fase, els participants han aprofundit en els aspectes essencials de la gestió de conflictes mitjançant casos pràctics i dinàmiques experiencials. Aquests tallers han permès identificar l’impacte emocional que els conflictes tenen en cada professional i explorar les millors estratègies per gestionar aquest impacte, així com els diferents abordatges segons cada situació.
 
Aquest enfocament integral no només ha contribuït a una gestió més eficaç de les situacions conflictives, sinó que també afavoreix la millora de la comunicació interna entre professionals. Aquest fet pot tenir un impacte positiu en la reducció de conflictes amb els pacients, especialment aquells derivats de falses expectatives generades.
 
Amb aquesta iniciativa, Xarxa Santa Tecla i UCF reforcen el seu compromís amb la formació contínua i el benestar professional, dotant els equips d'eines pràctiques per afrontar conflictes amb seguretat i empatia; eines que reforcen un model d'atenció de qualitat i una gestió més efectiva de les situacions complexes en l'entorn assistencial.