Vés al contingut

Taller de comunicació dirigit a professionals de Badalona Serveis Assistencials (BSA)

Cas d'èxit
UCF

Durant el mes de setembre, UCF ha impartit tres formacions per treballar i enfortir les habilitats comunicatives d’alguns professionals de BSA.

BSA ha volgut valorar a aquells professionals que, a vegades, fan de portaveus de l’organització, especialment amb els mitjans de comunicació, per agrair la seva col·laboració i dotar-los de més eines per fer front a aquesta tasca. Unes bones habilitats comunicatives poden fer que l'impacte de les seves declaracions tingui un ressò diferent. No només això, unes bones habilitats comunicatives poden aplicar-se a qualsevol procés comunicatiu perquè tot comunica. 

Amb aquest objectiu -enfortir les habilitats comunicatives dels professionals majoritàriament assistencials- BSA ha comptat amb UCF per posar en marxa formacions en aquesta matèria. Sota el títol "Habilitats comunicatives davant els mitjans de comunicació", els tallers, impartits per la comunicadora Aurora Masip (col·laboradora habitual d’UCF), han ofert eines pràctiques per millorar la comunicació en l’àmbit laboral, destacant la importància de transmetre correctament els missatges en qualsevol situació.  

Durant les quatre hores de durada, la formació s'ha dividit en una part teòrica i una pràctica, on els participants han pogut gravar-se comunicant per, posteriorment, analitzar els punts forts i les àrees de millora. Masip ha subratllat que "el missatge ets tu", recordant que tot comunica: des dels gestos fins a les paraules, passant pel que no diem. Això implica que tu mateix ets el teu canal de comunicació

A continuació, podeu veure un videoresum d’una de les jornades del taller de comunicació de BSA:  

Les claus per transmetre missatges amb seguretat i impacte

S’han compartit diversos consells pràctics, com la importància de revisar la imatge que es transmet i l'impacte d'un somriure, que ajuda a escurçar distàncies en la comunicació. També s’ha destacat la força de les imatges i la necessitat de cercar l’emoció en el missatge, posant com a exemple l'ús de referents emocionals com els "cadells de gos" en les campanyes comunicatives.  

Un altre dels punts clau ha estat el llenguatge corporal, amb referència a la xerrada TED d'AmyCuddy de 2012, que parla de com la nostra postura pot influir en la percepció que projectem. Entre els consells es destacava: mantenir una postura dreta, mirar als ulls, somriure i evitar gestos innecessaris. Per a comunicacions importants, com en televisió o videoconferència, s'ha recomanat tenir cura de l’escenografia i assegurar-se que l'entorn sigui adequat i ordenat.  

A més, s'ha insistit en la necessitat d'adaptar la comunicació al receptor, tenint en compte la seva edat i el context, així com evitar un llenguatge tècnic en favor d’un llenguatge més col·loquial i planer. Un portaveu ha de representar correctament els valors de la institució, actuar amb seguretat i naturalitat, i estar preparat per gestionar la tensió en moments de pressió. És crucial tenir clars els missatges i anticipar les possibles preguntes del periodista.  

La formació també ha inclòs altres consells pràctics com aprofitar cada oportunitat per destacar aspectes positius del que es fa, o utilitzar exemples per explicar millor les idees complexes. Els periodistes agraeixen molt la informació que els pot oferir un portaveu ben preparat.  

Finalment, el taller sempre ha conclòs amb un recordatori: la satisfacció és el resultat de les expectatives. Comunicar bé no només és una habilitat valuosa per als líders, sinó una clau per generar confiança i reputació en qualsevol entorn professional.  

A més a més, com a mostra del reconeixement per part de BSA al seu equip que habitualment ha de posar en pràctica les seves habilitats comunicatives, hi ha tota la línia de reconeixement JoSocBSA que dona visibilitat a totes les intervencions dels professionals de l’organització en mitjans, en congressos i/o jornades i en altres formats audiovisuals com, per exemple, VITALS. També a finals d’any, dins l’Acte de reconeixement dels professionals de BSA, es valoren aquells projectes i/o treballadors que destaquen per alguna iniciativa.  

Aquesta iniciativa posa de manifest la importància de formar professionals d’organitzacions sanitàries perquè desenvolupin habilitats comunicatives sòlides. A UCF, el nostre equip de Solucions a Mida pot ajudar-te a implementar aquest tipus de formacions a la teva organització. La implementació de tallers similars en altres institucions sanitàries és fonamental per garantir que els seus equips estiguin preparats per gestionar la comunicació de manera eficaç, especialment davant dels mitjans de comunicació, assegurant així una transmissió clara, comprensible i confiada dels missatges de salut pública a la ciutadania.