Vés al contingut

Innovació en processos assistencials en atenció primària. Gestió de la demanda

Característiques del curs

Adreçat a

Comandaments
Professionals assistencials
Metges/esses
Altres facultatius/ives (LOPS)
Infermeres/ers
TCAIs
Altres aux. i tècnics/ques (LOPS)
Fisioterapeutes
Psicòlegs/ògues clínics/clíniques
Nutricionistes
Treballadors/ores socials
Terapeutes ocupacionals
Administratius/ives sanitaris/àries
Professionals no assistencials
Modalitats
Híbrid
Hores
20h

A principis de cada edició es farà una sessió de videoconferència d’1 hora de durada on es presentarà el curs, els materials, els/les tutores i es podran resoldre dubtes. L’assistència a la sessió és recomanable però no obligatòria. Cal consultar la data i hora de la sessió en el moment de la inscripció a cada sessió.

Competències
Tècnica

Pròximes edicions

  • Subvencionat

    *Cal pertànyer a l'àmbit d’Atenció primària de Catalunya per accedir-hi!
    Lloc
    Campus virtual d'UCF
    Modalitat
    En línia tutoritzat
    Idioma/es
    Català
  • Subvencionat

    *Cal pertànyer a l'àmbit d’Atenció primària de Catalunya per accedir-hi!
    Lloc
    Campus virtual d'UCF
    Modalitat
    En línia tutoritzat
    Idioma/es
    Català
Presentació

 

 

El programa formatiu d'Innovació en Processos Assistencials, amb orientació als resultats per a l'atenció primària, està dissenyat per introduir-nos a la ciència de la innovació de processos i a la comprensió d'alguns dels principals reptes als quals ens enfrontem en l'entorn actual de l'atenció primària.

El propòsit és millorar el sistema a través de la redefinició i la millora dels processos assistencials posant com a referència el Triple AIM:

  • Millorar el resultat clínic.
  • Millorar l'experiència del pacient i del professional.
  • Fer-ho de manera sostenible.
El curs et dona l'oportunitat d'aturar-te, analitzar i trobar solucions davant la manca de temps i organització. T'ajudarem a través de simuladors. Toni Campos Rubiño, director d'Enaltis, i Blanca de Gispert Uriach, metgessa de família, t'ho expliquen en 4 minuts.

Amb aquesta formació pràctica, experimentarem com podem aplicar les metodologies i filosofies de gestió més innovadores i modernes per a la millora continua utilitzant Lean Healthcare i Value Based Healthcare. Posarem l'accent en el valor, el flux, la seguretat i l'experiència del pacient, amb rigor, però d'una manera fàcil i propera per als professionals assistencials.

Els processos es milloren allà on passen les coses, i fer-ho en línia ens ha plantejat un repte molt important. Per això, emprarem una metodologia d'aprenentatge basada en un simulador de processos, inspirat en els jocs d'estratègia i dissenyat específicament per a aquesta formació

L'avantatge de la simulació, com a entorn segur, és que mostra l'impacte de les decisions de manera ràpida i ofereix molta velocitat d'aprenentatge. La interacció amb el simulador endinsa l'alumne en una realitat que evoluciona a mesura que es porten a terme iniciatives i millores.

Escolta el testimoni de la metgessa de família i comunitària Noemi de Miguel Llorente per fer-te una idea del que t'emportes amb el curs. 

En aquest programa aplicarem les millors eines i pràctiques amb metodologies integradores, senzilles, pròximes i que produeixin resultats directes sobre l'adequació de la demanda i el bon funcionament de l'EAP, aplicant els principis de l'anàlisi de processos, la maximització de competències, la programació per motius i la implementació de projectes de millora.

Realitzarem un projecte operatiu de manera pràctica per canviar la manera d'organitzar-nos, innovant en els processos assistencials i on els professionals treballin en equip, de manera coordinada, multidisciplinària i posant al pacient al centre.

 

 

 

Objectius d'aprenentatge

Objectius generals:

  • Tenir un primer contacte amb les noves metodologies de la gestió d’operacions i millora continua aplicades a la salut (processos, lean, value-based healthcare) en l’àmbit de l’atenció primària, per tal d’impulsar una transformació de la seva organització centrada en el pacient, millorant resultats clínics, de seguretat, qualitat i eficiència.

Objectius específics:

  • Conèixer, d’una manera, integrada, senzilla i orientada a resultats, l’aplicació bàsica de les metodologies d’innovació en processos assistencials.
  • Conèixer el concepte de valor i no valor.
  • Explorar aplicacions pràctiques per generar continguts formatius basats en el nou simulador de processos d’atenció primària: projectes de maximització de competències, programació per motius i d’adequació de la demanda. 

 

Contingut
  1. Anàlisi de contingents i càrregues assistencials

    • Comprensió dels principals problemes de l’EAP

    • Anàlisis de les càrregues assistencials

  2. Estudi d’accessibilitat

    • Anàlisis i comprensió de l’accessibilitat

    • Afectació de la variabilitat

  3. Anàlisi de visites forçades

    • Anàlisis de demanda i oferta

    • Tipus de visita

    • Afectació de les visites forçades

  4. Longitudinalitat i anàlisi de les agendes

    • Importància i concepte de longitudinalitat

    • Agendes i la seva afectació

  5. Maximització de competències en la demanda espontània

    • Gestió de la demanda espontània

    • Adequació de la demanda

  6. Proactivitat i programació per motius en la demanda espontània

    • Proactivitat sistemàtica i proactivitat assistida

    • Programació per motius

  7. Equip integrat, valor i no valor, demanda evitable

    • Valor i no valor

    • UBA3

    • Demanda evitable i pràctiques de poc valor

 

Metodologia
illustracio_1

Per realitzar aquesta formació els i les participants disposen d’un espai virtual on trobaran tots els materials didàctics interactius necessaris, les activitats i els qüestionaris d’avaluació, així com un conjunt d’eines que faciliten la comunicació. 

Una premissa de la millora de processos és que s’ha de treballar i observar “allà on passen les coses” (el que en Lean s’anomena Gemba). Així doncs, a través d’un simulador gamificat de processos ambientat en una ABS (àrea bàsica d’atenció primària) ens permetrà posar en pràctica els processos d’aquesta.

Ens situarem, en la simulació, en el rol d’un professional a qui li assignen ajudar l’EAP a solucionar diferents problemes, i interactuarem amb diferents professionals de l’equip d’atenció primària que ens guiaran. Haurem de gestionar les agendes, la demanda, els recursos, i entendre els problemes des de diferents punts de vista. Amb aquest ecosistema transitarem pels continguts, d’una manera completament pràctica, utilitzant la simulació per adquirir el coneixement a través de la transformació de l’experiència concreta i les reflexions posteriors. El fet d’interactuar i escoltar als diferents rols, també, ens donarà la capacitat de practicar el pensament crític i l’empatia.

La “Innovació en Processos Assistencials amb orientació a resultats” és un programa online tutoritzat merament pràctic, orientat a entendre, mapar i treballar els processos assistencials i a mesurar l’impacte de la millora mitjançant la plataforma de simulació i, sobretot, orientat a aprendre fent.

Es durà a terme una primera sessió de telepresència com a introducció del curs i explicació del funcionament del simulador. A més, al llarg de tot el curs l’alumne rebrà tutoria i resolució de dubtes a l’aula virtual.

Durant tot el procés d’aprenentatge els i les participants estan acompanyats per: 

  • La tutoria que atendrà les consultes que puguin sorgir respecte al curs. 
  • L’equip de coordinació acadèmica per resoldre qualsevol consulta o incidència de caire tècnic sobre el funcionament de l’aula.

 

Avaluació

L’element fonamental d’avaluació establert en aquest curs és la puntuació obtinguda al final de cada mòdul. Aquesta es basa en les habilitats de l’alumnat per a superar el mòdul i en un test al final de cadascun que permet comprovar individualment els coneixements adquirits sobre els temes corresponents.

Les condicions necessàries per superar el curs són les següents:

  • Visualitzar-ne tot el contingut i progressar fins a la finalització del simulador.
  • Realitzar totes les activitats programades del curs.
  • Obtenir una nota als mòduls igual o superior a 50.

En finalitzar, els i les participants valoraran el curs mitjançant una enquesta de satisfacció que inclou la qualificació del professorat, del material, de la documentació i dels coneixements i les habilitats adquirides.

 

Acreditació

Els participants del curs rebran un certificat d’aprofitament expedit per UCF i acreditat pel Consell Català de Formació Continuada de les Professions Sanitàries – Comisión de Formación Continuada del Sistema Nacional de Salud, prèvia superació dels requisits d’avaluació.

Els crèdits de formació continuada només són vàlids per a les professions sanitàries que es relacionen a la LOPS.

 

Col·laboració

Es tracta d’una iniciativa conjunta d’Enaltis i Unió Consorci Formació (en representació de la Unió Catalana d'Hospitals i el Consorci de Salut i Social de Catalunya).

Amb el suport de l’Institut Català de la Salut.

logo ICS