Vés al contingut

3 claus de futur per millorar la qualitat assistencial: el que vam aprendre en la primera sessió de l'Update de Qualitat

UCF
Aprenentatge en salut
Qualitat Assistencial

Fer passar el missatge que treballar en la millora contínua sempre és molt satisfactori; tenir professionals amb formació específica en qualitat assistencial per assumir el repte; i que tot el sistema sanitari entengui que la qualitat assistencial és quelcom que afecta a tots els perfils i escales professionals, són els 3 missatges clau que van articular les primeres edicions de l’Update de Qualitat Assistencial. La qualitat de l’atenció als i les pacients, la satisfacció, la seguretat, la millora i els resultats estan en joc.  

Els passats 1 i 8 d’octubre es van celebrar dues edicions de la primera sessió de l’Update de Qualitat Assistencial, un programa formatiu coorganitzat entre UCF i la Societat Catalana de Qualitat Assistencial (SCQA) que representa un espai clau per als professionals del sector salut interessats a potenciar la qualitat assistencial. Amb el títol “Estat de l'art: Els Plans de Qualitat, com es fan i per a què serveixen”, aquesta sessió va abordar els punts essencials per entendre cap a on es dirigeix el futur de la qualitat en el sector. 

Manel Santiñà, coordinador de la sessió i expresident i membre de la Junta Directiva de la Societat Catalana de Qualitat Assistencial, i Immaculada Mediavilla, presidenta de la Societat Espanyola de Qualitat Assistencial (SECA), ens resumeixen en aquest vídeo la importància d’aquesta formació i de la qualitat assistencial:  

A la sessió es van destacar tres idees clau que tot professional ha de tenir en compte per millorar la qualitat assistencial: 

1. La importància de mesurar per millorar: 

Un dels punts centrals de la sessió va ser la necessitat de mesurar constantment els resultats. Com va afirmar un dels experts: “Si no mesurem, no avaluem, no sabem realment si estem donant aquell nivell de qualitat que voldríem donar”. Això implica l'ús d'instruments específics per avaluar la qualitat assistencial en totes les seves dimensions, des de l'eficiència dels processos fins a l'experiència del pacient. 

A la sessió es va reivindicar la necessitat de tenir i compartir indicadors de qualitat comuns a tot el sistema sanitari per tal de poder comparar, aprendre, compartir i millorar.  

 2. La Qualitat Assistencial com a eix fonamental del canvi: 

Durant el debat es va subratllar que a hores d'ara, encara que s’ha avançat respecte del passat recent, continua faltant personal format i motivat per la qualitat assistencial. Es comença a percebre la importància d’una feina contínua, pluridisciplinària i transversal en Qualitat Assistencial on tota classe de perfils professionals contribuiran al fet que els resultats siguin bons. 

La Qualitat Assistencial està en mans de les persones responsables de liderar la millora contínua dins les organitzacions, per descomptat, però també està en mans dels facultatius i facultatives, el personal d’infermeria i auxiliars, del personal administratiu, portalliteres i totes les persones que intervenen en el procés assistencial.  Es va reivindicar el paper fonamental de les Unitats de Qualitat per coordinar i optimitzar processos, assegurant una atenció personalitzada segons les necessitats de cada pacient. 

3. Cap a una cultura de millora contínua: 

Un dels grans objectius és fomentar una cultura de millora contínua que impliqui tots els i les professionals assistencials. Això inclou no només els resultats clínics, sinó també escoltar les necessitats dels i de les pacients per adaptar els serveis de manera que aquests es tradueixin en experiències més satisfactòries.  

Com a exemple i cas pràctic, es va comentar que no pot ser el mateix protocol d’atenció el que se li dona a una persona diabètica en una zona amb un nivell econòmic mig o alt, que el protocol que se li dona a una persona diabètica amb un nivell econòmic més baix. Per exemple, la seva capacitat de comprar determinats aliments o seguir determinades instruccions i rutines seran diferents. Escoltant els i les pacients es podrà aconseguir un millor seguiment del tractament i millors resultats.  

Tal com es va destacar en la sessió: “Quan dissenyem un servei escoltant el que ens diuen els i les pacients, estem millorant la qualitat de l'assistència”. 

 

Aquesta primera sessió forma part d’un cicle de 7 sessions mensuals, que es duran a terme fins a l'abril de 2025, amb l'objectiu d'impulsar la qualitat en les institucions assistencials. Les sessions estan dissenyades per oferir als professionals de la salut un coneixement profund i actualitzat sobre la qualitat assistencial, preparant-los per liderar els futurs canvis en les seves organitzacions. El programa, organitzat per Unió Consorci Formació (UCF) i la Societat Catalana de Qualitat Assistencial (SCQA), compta amb la col·laboració de l'Institut Català de la Salut (ICS). 

Com citàvem al principi: treballar en la millora contínua sempre és molt satisfactori.  

sessió-1-update-qualitat-estat-art_0.jpg

Estat de l'art: Els Plans de Qualitat, com es fan i per a què serveixen

Hores
6h
Modalitats
web - update qualitat 2024 (2).jpg

Update Qualitat Assistencial

GOTA: Gestió, Organització, Transformació i Aportació de valor.