Vés al contingut

Competències per a l’exercici professional sanitari saludable i la qualitat assistencial: comunicació interpersonal

Característiques del curs

Adreçat a

Comandaments
Professionals assistencials
Metges/esses
Altres facultatius/ives (LOPS)
Infermeres/ers
TCAIs
Zeladors/ores
Altres aux. i tècnics/ques (LOPS)
Fisioterapeutes
Nutricionistes
Treballadors/ores socials
Terapeutes ocupacionals
Administratius/ives sanitaris/àries
Auxiliars Administratius/ives sanitaris/àries
Modalitats
En línia tutoritzat
Hores
15h
Competències
Transversal

Actualment no hi ha cap edició programada d'aquest curs.

Si vols rebre informació quan publiquem una nova edició, deixa’ns el teu contacte.
Presentació
Competències per a l’exercici professional sanitari saludable i la qualitat assistencial: comunicació interpersonal

La comunicació és un fet essencial en la naturalesa i les relacions humanes. A partir de la forma com ens comuniquem, definim la qualitat de les nostres relacions: a més qualitat comunicativa, més qualitat relacional.

En les professions en què per definició hem d’establir relacions amb els altres, i més en aquelles en què es treballa directament amb la vulnerabilitat de les persones, és essencial tenir les habilitats i les competències bàsiques per a gestionar el procés comunicatiu.

Aquest curs t’ofereix una visió alhora àmplia i profunda del que és comunicar-nos. Hi trobaràs tant els continguts que et permetran conèixer els mecanismes emocionals que intervenen en el procés comunicatiu com les eines per gestionar-los de forma saludable.

 

Objectius d'aprenentatge

Objectius generals

  • Conèixer la naturalesa de la relació entre les habilitats de comunicació, la salut i el benestar professional.

  • Identificar els principals factors relacionats amb l’efectivitat en la comunicació interpersonal en un entorn de sanitat.

  • Analitzar el paper de la percepció i les emocions en relació amb la competència per a la comunicació interpersonal eficaç en l'àmbit sanitari.

Objectius específics

  • Analitzar el propi estil de comunicació.

  • Entrenar les habilitats bàsiques de comunicació, de forma pràctica, per afrontar les situacions de relació interpersonal potencialment generadores d’estrès, presents en el desenvolupament de la tasca professional en l'àmbit sanitari.

  • Augmentar la competència i la satisfacció professional per a l’assoliment d’objectius terapèutics.

  • Identificar els principals errors de comunicació del professional sanitari que dificulten la relació amb les persones ateses.

  • Identificar estratègies per millorar la comunicació amb les persones ateses i augmentar l’adherència terapèutica.

  • Entrenar les habilitats de comunicació, de forma pràctica, per millorar l’efectivitat terapèutica i augmentar la satisfacció i el benestar professional.

 

Contingut
  1. Introducció a la salut comunicativa per al benestar professional

    • El procés comunicatiu

    • Estils comunicatius

  2. Els estils comunicatius poc saludables

    • El paper de les emocions: de la reacció a la resposta

    • Les barreres de la comunicació

    • Estils comunicatius no eficaços

  3. Competències per a una comunicació interpersonal eficaç

    • La comunicació, eina facilitadora de la relació

    • L’escolta activa

    • La gestió emocional

    • Eines per a la comunicació eficaç

    • Habilitats assertives

  4. El marc de seguretat comunicativa per a la satisfacció i la qualitat professionals

    • El marc de seguretat en les relacions

    • L’empatia

    • El reconeixement

    • Com aconseguir autonomia en les relacions?

    • Comunicació per a la qualitat en els equips de treball

    • Suport i facilitació social als equips

 

Metodologia
illustracio_1

Per realitzar aquesta formació els i les participants disposen d’un espai virtual on trobaran tots els materials didàctics interactius necessaris, les activitats i els qüestionaris d’avaluació, així com un conjunt d’eines que faciliten la comunicació.

Els materials didàctics del curs estan pensats per facilitar l’experiència d’aprenentatge, amb activitats d’autoavaluació i de reflexió; uns aprenentatges que ajuden a fer transferible el coneixement.

Aquesta experiència d’aprenentatge inclou casos pràctics que permeten contextualitzar i connectar de manera significativa i vivencial amb els continguts teòrics.

Durant tot el procés d’aprenentatge, els i les participants estan acompanyats per:

  • La tutoria, que atendrà les consultes que puguin sorgir respecte al curs.
  • L’equip de coordinació acadèmica per resoldre qualsevol consulta o incidència de caràcter tècnic sobre el funcionament de l’aula.

 

Avaluació

L’element fonamental d’avaluació establert en aquest curs és el qüestionari final, exercici que permet avaluar individualment els coneixements adquirits sobre cadascun dels temes corresponents.

Les condicions necessàries per superar el curs són les següents:

  • Visualitzar-ne tot el contingut.
  • Obtenir una nota al qüestionari igual o superior a 7.

En finalitzar, els i les participants valoraran el curs mitjançant una enquesta de satisfacció que inclou la qualificació del professorat, del material, de la documentació i dels coneixements i les habilitats aconseguits.

 

Acreditació

Els participants del curs rebran un certificat d’aprofitament expedit per UCF, prèvia superació dels requisits d’avaluació.