Vés al contingut

Atenció infermera al pacient i qualitat assistencial

Característiques del curs

Adreçat a

Professionals assistencials
Modalitats
En línia tutoritzat
Hores
20h
Competències
Tècnica

Actualment no hi ha cap edició programada d'aquest curs.

Si vols rebre informació quan publiquem una nova edició, deixa’ns el teu contacte.
Presentació
nova_imatge_apqa.jpg

Els i les pacients són la raó de ser de les organitzacions sanitàries, i la salut de la població, la dels sistemes sanitaris. Per diferents raons, a vegades sembla que sistemes i organitzacions perdin aquestes orientacions. Tenim eines, instruments i mètodes de treball que ajuden que això no passi. Es tracta de conèixer-les i aplicar-les. En aquest curs us introduirem en el coneixement d’unes de molt potents, com són les que s’utilitzen en el camp de la qualitat assistencial i que sempre s’orienten a la millora contínua, posant el focus en el qual el pacient necessita i opina. Abans, però, sabrem quin sistema sanitari tenim a Catalunya, ja que és el marc d’actuació de les organitzacions sanitàries i és on les i els ciutadans anem quan tenim algun problema de salut o pensem que el podem tenir.

Els valors i l’ètica professional són els principis que governen els professionals que treballen en aquestes organitzacions. Conèixer-los i reflexionar-hi ha de permetre entendre’ls millor, i entendre millor les organitzacions sanitàries.

Envellir és un estat de la vida que sistemes i organitzacions sanitàries han de contemplar en la seva àmplia complexitat, adaptant els processos assistencials a aquesta realitat si no volem oblidar que la raó de ser de com ens organitzem, legislem, treballem, comuniquem i tractem són les persones i el seu benestar.

 

Objectius d'aprenentatge

Objectius generals:

  • Integrar la qualitat i la seguretat del pacient a la pràctica clínica diària i a l'organització.

Objectius específics:

  • Distingir els elements que influeixen en la qualitat.

  • Aplicar un model de millora contínua a la pràctica clínica.

  • Aplicar els principis generals de l'ètica en el desenvolupament de les capacitats professionals.

  • Descriure les teories bàsiques i els problemes de comunicació des de la perspectiva del pacient.

 

Competències i habilitats 

En aquesta formació es pretén assolir: 

  • Capacitat de presa de decisions.
  • Habilitat per a la planificació i l’organització.
  • Capacitat de comunicació.

 

Contingut

Mòdul 1. Conceptes bàsics de qualitat (5 h)

  • El sistema sanitari català

    • Els sistemes sanitaris
    • El sistema sanitari espanyol
    • Evolució del sistema sanitari català
    • El sistema sanitari català actual
    • El ciutadà en el sistema sanitari català
  • La qualitat assistencial

    • Què és la qualitat assistencial?
    • Les dimensions de la qualitat
    • La qualitat assistencial i les bones pràctiques

Mòdul 2. Gestió de qualitat. Models  i indicadors (5 h)

  • Metodologia de la qualitat

    • El cicle de millora contínua
    • Fase d'identificació d'oportunitats
    • Fase d'anàlisi de les causes
    • Fase de millora
    • Fase d’avaluació
    • Criteris, indicadors i estàndards

Mòdul 3. Els valors i l’ètica professional (5 h)

  • L’ètica professional

    • Els valors i l’ètica professional
    • Bioètica. Qüestions i dilemes

Mòdul 4. L’atenció sanitària centrada en el pacient (5 h)

  • L'atenció sanitària centrada en el pacient

    • Eines per a una atenció personalitzada
    • Les necessitats emocionals de la gent gran
    • El tracte digne i el respecte pels drets de les persones grans
    • L’autonomia en la vellesa

 

Metodologia
illustracio_1

Per realitzar aquesta formació els i les participants disposen d’un espai virtual on trobaran tots els materials didàctics interactius necessaris, les activitats i els qüestionaris d’avaluació, així com un conjunt d’eines que faciliten la comunicació. 

Els materials didàctics del curs estan pensats per facilitar l’experiència d’aprenentatge, amb activitats d’autoavaluació i de reflexió, així com eines i recursos audiovisuals desenvolupats a mida, en els quals, professionals experts traslladen i reforcen aprenentatges de valor; uns aprenentatges que ajuden a fer transferible el coneixement.

Aquesta experiència d’aprenentatge inclou històries o casos pràctics que permeten contextualitzar i connectar de manera significativa i vivencial amb els continguts teòrics.

A banda dels continguts formatius, l’aula incorpora tot un seguit d’activitats amb què complementar i posar en pràctica els coneixements adquirits. 

Durant tot el procés d’aprenentatge els i les participants estan acompanyats per: 

  • La tutoria que atendrà les consultes que puguin sorgir respecte al curs. 
  • L’equip de coordinació acadèmica per resoldre qualsevol consulta o incidència de caràcter tècnic sobre el funcionament de l’aula.

 

Avaluació

L’element fonamental d’avaluació establert en aquest curs és el qüestionari final, exercici que permet avaluar individualment els coneixements adquirits sobre cadascun dels temes corresponents.

Les condicions necessàries per superar el curs són les següents:

  • Visualitzar-ne tot el contingut.
  • Obtenir una nota al qüestionari igual o superior a 7. 

En finalitzar, els i les participants valoraran el curs mitjançant una enquesta de satisfacció que inclou la qualificació del professorat, del material, de la documentació i dels coneixements i les habilitats aconseguits.

 

Acreditació

Els participants del curs rebran un certificat d’aprofitament expedit per UCF, prèvia superació dels requisits d’avaluació.