Vés al contingut

Atenció i gestió de la demanda: programació per motius

Característiques del curs

Adreçat a

Administratius/ives sanitaris/àries
Auxiliars Administratius/ives sanitaris/àries
Modalitats
En línia tutoritzat
Hores
32h
Competències
Tècnica

Pròximes edicions

  • Subvencionat

    *Aquesta edició no permet inscripció a personal de l'ICS.
    Lloc
    Campus virtual d'UCF
    Modalitat
    En línia tutoritzat
    Idioma/es
    Català
    Espanyol
Presentació
Programació_Per_Motius

En els darrers anys, la relació entre la ciutadania i els professionals dels serveis de salut ha evidenciat canvis importants tant en la comunicació com en la gestió de les demandes i en la resolució administrativa de tot allò que fa referència als circuits assistencials.

Una bona atenció administrativa a la ciutadania no només requereix desenvolupar unes certes competències i conèixer els processos administratius de l’organització. Ser conscients del paper que cadascú té dins el nostre sistema sanitari i respectar i promoure els drets i deures de la ciutadania en relació amb la salut són elements clau per oferir una atenció de qualitat, que contempli totes les necessitats i millori l’experiència del pacient.

*Aquest curs està especialment enfocat a personal administratiu d'atenció primària. 

 

Objectius d'aprenentatge

Objectius generals:

  • Comprendre el paper clau de la funció administrativa en el sistema sanitari català.

Objectius específics:

  • Comprendre el model d'Atenció centrada en el pacient.
  • Identificar el procés assistencial.
  • Implementar la programació per motius establerta.
  • Aplicar els processos adequats a la gestió administrativa.
  • Facilitar i acompanyar l'acollida a nous usuaris.
  • Conèixer els procediments per a l'atenció i facturació a tercers.

 

Contingut

El model d'atenció: el procés assistencial.

Mòdul 1. Atenció centrada en el pacient i presa de decisions compartides.

  • Atenció Centrada en la Persona
  • Participació de la ciutadania
  • Presa de decisions compartides

Mòdul 2. El model d'atenció en l'Atenció Primària: de la detecció i l'enrutament de les demandes, a l'organització de l'equip.

  • Introducció al procés assistencial
  • Canals d’entrada segons les necessitats de la ciutadania
  • Tipologia de la demanda
  • Encaminament de la demanda
  • Perfils professionals que intervenen en la gestió de la demanda
  • Organització de l’equip assistencial
  • Resolució de la demanda assistencial

Mòdul 3. Gestió administrativa de la demanda. Programació per Motius en l'edat adulta i pediàtrica.

  • Gestió administrativa de la demanda. Carta de drets i deures de la ciutadania amb relació a l'atenció sanitària
  • Evolució de l’Atenció Primària
  • Accessibilitat no vol dir immediatesa
  • Les accions de la gestió administrativa de la demanda
  • Els valors que orienten la gestió administrativa de la demanda
  • Conceptes generals bàsics de suport a la classificació de motius de demanda de la població adulta. Màxima prioritat
  • Motius prioritzats
  • Motius de demanda prioritzats de pediatria. Màxima prioritat
  • Motius prioritzats

Gestions Administratives Transversals.

Mòdul 4. Acollida a nous usuaris i accés a l'assistència sanitària pública

  • Acreditació de l’assistència sanitària pública
  • La Targeta Sanitària Individual (TSI). Obtenció de la primera TSI
  • Els nivells de cobertura
  • Els mutualistes de MUFACE – MUGEJU – ISFAS
  • Assistència a persones desplaçades d’altres comunitats autònomes
  • Assistència per reglaments comunitaris i convenis internacionals
  • La lliure elecció d’Equip d’Atenció Primària (EAP) i de professionals

Mòdul 5. Derivacions

  • Què són les derivacions?
  • Classificació de les derivacions
  • ECAP Receptor
  • Tràmit de les derivacions
  • Seguiment de les derivacions
  • Comunicació
  • Exemples

Mòdul 6. Prestacions del Sistema Sanitari Públic

  • Les prestacions sanitàries
  • Prestacions suplementàries
  • Prestacions complementàries
  • Altres prestacions. Dietes per estada i manutenció
  • Ajuts excepcionals. Ajuts per a transport en cotxe propi o en mitjans de transport públics per a tractament específic

Mòdul 7. La Carpeta de la Meva Salut

  • Què és “La Meva Salut” (LMS)?
  • Com donar d’alta a “La Meva Salut” (LMS) al ciutadà/la ciutadana
  • Com accedir a LMS una vegada estigueu donats d’alta?
  • Altres serveis de “La Meva Salut”
  • Documents no visibles a “La Meva Salut”

Mòdul 8. Justificants d'assistència

  • Què és un justificant d’assistència?
  • Quins tipus de justificants es poden emetre?
  • A petició de qui es fan els justificants?
  • Qui genera els justificants, quan i com?

Mòdul 9. Els administratius de salut en atenció comunitària

  • El rol de l’administratiu de salut en l'atenció a la comunitat
  • Conceptes bàsics en Salut Comunitària
  • Participació ciutadana en les iniciatives de salut comunitària

Mòdul 10. Facturació a tercers

  • Què entenem per facturació en el sistema públic de salut?
  • Els accidents de treball
  • Els accidents de trànsit
  • Els accidents esportius
  • Els accidents escolars
  • Entitats d’assegurança lliure i altres assegurances particulars. Mútues privades
  • Salut internacional

Mòdul 11. Sostenibilitat ambiental (0,5 h)

  • El canvi climàtic i el desenvolupament sostenible
  • La sostenibilitat i els objectius de desenvolupament sostenible (ODS): l’agenda 2030
  • Economia lineal vs. economia circular i regenerativa
  • Regla de les 5 r ecològiques
  • Com reduir la teva petjada de co₂
  • UC 2-2076-11_3: Realitzar procediments administratius i clínics en la gestió de pacients d’atenció primària i atenció especialitzada.

 

Metodologia
illustracio_1

Per fer aquesta formació els i les participants disposen d’un espai virtual on trobaran tots els materials didàctics interactius necessaris, les activitats i els qüestionaris d’avaluació, així com un conjunt d’eines que faciliten la comunicació.

Els materials didàctics del curs estan pensats per facilitar l’experiència d’aprenentatge, amb activitats d’autoavaluació i de reflexió, així com eines i recursos audiovisuals desenvolupats a mida, en els quals professionals experts traslladen i reforcen aprenentatges de valor; uns aprenentatges que ajuden a fer transferible el coneixement.

Aquesta experiència d’aprenentatge inclou històries o casos pràctics que permeten contextualitzar i connectar de manera significativa i vivencial amb els continguts teòrics.

Durant tot el procés d’aprenentatge els i les participants estan acompanyats per:

  • La tutoria que atendrà les consultes que puguin sorgir respecte al curs.
  • L’equip de coordinació acadèmica per resoldre qualsevol consulta o incidència de caràcter tècnic sobre el funcionament de l’aula.

 

Avaluació

L’element fonamental d’avaluació establert en aquest curs és el qüestionari final de cada mòdul, que permet comprovar individualment els coneixements adquirits sobre cadascun dels temes corresponents.

Les condicions necessàries per superar el curs són les següents:

  • Visualitzar-ne tot el contingut.
  • Obtenir una nota als qüestionaris igual o superior a 7.

En finalitzar, els i les participants valoraran el curs mitjançant una enquesta de satisfacció que inclou la qualificació del professorat, del material, de la documentació i dels coneixements i les habilitats adquirides.

 

Acreditació

Els participants del curs rebran un certificat d’aprofitament expedit per UCF, prèvia superació dels requisits d’avaluació.