Vés al contingut

Eines i competències digitals per la gestió administrativa de pacients

Característiques del curs

Adreçat a

Administratius/ives sanitaris/àries
El curs va dirigit a tot el personal administratiu sanitari d’atenció primària. Cal pertànyer a aquest col·lectiu per poder accedir-hi.
Modalitats
En línia tutoritzat
Hores
30h
Competències
Tècnica

Pròximes edicions

  • Subvencionat

    *Aquesta edició no permet inscripció a personal de l'ICS.
    Lloc
    Campus virtual d'UCF
    Modalitat
    En línia tutoritzat
    Idioma/es
    Català
    Espanyol
Presentació
eines_competencies_digitals_gestio_administrativa

L'entorn dels professionals administratius ha patit canvis tecnològics importants en els darrers anys. S'han anat implementant cada cop més eines de treball digitals que han augmentat la precisió en l'atenció a la ciutadania i que, alhora, han permès una gestió més eficient d’un gran volum de dades. 

Per aquest motiu, cal parar atenció a la importància de fer-ne un ús adequat i interactuar-hi de manera segura i responsable. 

Per aconseguir-ho, en primer lloc, cal que els professionals de salut coneguin amb detall les funcionalitats més bàsiques de les eines que fan servir. De fet, com que l’evolució no s’atura, és fonamental que estiguin familiaritzats amb les actualitzacions més recents de les eines més innovadores, per exemple, la nova estació de treball HES.

Tot això, a banda, també comporta una sèrie de perills i riscos. És imprescindible, per tant, identificar correctament les normatives relacionades amb la gestió i la protecció de les dades en l'àmbit administratiu, no només en les mateixes eines de treball, sinó també en els canals de difusió massiva que corresponguin. És a dir, cal tenir molt present el conjunt del paraigua comunicatiu, que engloba totes les organitzacions del sistema de salut, per poder fer una bona gestió de la comunicació, tant interna com externa.

Tanmateix, també és fonamental explorar dilemes ètics i morals relacionats amb la gestió d'aquestes dades. És tant important reflexionar sobre els perills tècnics o normatius com fer-ho sobre els principis ètics. Això garantirà que les pràctiques professionals respectin els drets i la dignitat de la ciutadania.

En resum, aquest curs no només millora les competències tècniques dels professionals administratius, sinó que també els empodera per dur a terme una comunicació eficaç i per gestionar les dades de manera segura.

El curs va dirigit a tot el personal administratiu sanitari d’atenció primària. Cal pertànyer a aquest col·lectiu per poder accedir-hi.

 

Objectius d'aprenentatge

Objectius generals:

  • Capacitar digitalment els professionals administratius per oferir una atenció més àgil i precisa.

Objectius específics:

  • Conèixer les principals eines digitals de treball per la funció administrativa.
  • Comprendre els elements normatius associats a les dades.
  • Utilitzar de manera àgil i segura l'aplicatiu tecnològic eCAP, de gestió a l'atenció primària.
  • Utilitzar de manera àgil i segura altres eines transversals de sector: història clínica compartida, etc.
  • Utilitzar adequadament les diferents eines digitals del món Google, Microsoft.
  • Aplicar en comunicació escrita un ús adequat del llenguatge i les eines.

 

Competències i habilitats 

En aquesta formació es pretén assolir: 

  • Capacitat per gestionar, de manera segura i responsable, l’estació de treball administrativa.
  • Coneixements en l’ús eficient de l’administració digital per a la funció administrativa.
  • Capacitat per comprendre i aplicar mesures de protecció i hàbits bàsics en matèria de ciberseguretat.
  • Habilitats per gestionar la comunicació interna i externa, mitjançant l’ús adequat dels diferents canals.
  • Capacitat per reflexionar sobre les implicacions ètiques i morals en relació amb els progressos biomèdics. 

 

Contingut
  • Mòdul 1. Estació de treball administrativa (8 h)
    • Relació d’algunes de les diferents plataformes dels sistemes de salut de Catalunya.
    • La nova estació de treball ambulatòria. Historial Electrònic de Salut (HES).
  • Mòdul 2. Administració digital (8 h)
    • L’administració digital des de l’àmbit jurídic
    • Funcionament de la tramitació electrònica
    • La finalització del tràmit
  • Mòdul 3. Ciberseguretat (2 h)
  • Mòdul 4. Comunicació digital (4 h)
    • El paraigües comunicatiu
    • Gestió de la comunicació
    • Canals de difusió massiva: risc i oportunitat
    • Canals de comunicació dirigida a destinataris concrets
    • Canals de comunicació per a professionals
  • Mòdul 5. Ètica en els nous escenaris digitals (7,5 h)
    • Conceptes claus
    • Bioètica
    • L’ètica a l’atenció a la ciutadania: la carta de drets i deures
    • Nous escenaris digitals
    • Com ha de ser la moral i l’ètica en l’era dels humans, dels cíborgs i dels terminators?
    • L’ètica en el món de la intel·ligència artificial
    • Els comitès d’ètica i el seu mètode
  • Mòdul 6. Sostenibilitat ambiental (0,5 h)
    • El canvi climàtic i el desenvolupament sostenible
    • La sostenibilitat i els objectius de desenvolupament sostenible (ODS): l’agenda 2030
    • Economia lineal vs. economia circular i regenerativa
    • Regla de les 5 R ecològiques
    • Com reduir la teva petjada de CO₂

 

Metodologia
illustracio_1

Per fer aquesta formació els i les participants disposen d’un espai virtual on trobaran tots els materials didàctics interactius necessaris, les activitats i els qüestionaris d’avaluació, així com un conjunt d’eines que faciliten la comunicació. 

Els materials didàctics del curs estan pensats per facilitar l’experiència d’aprenentatge, amb activitats d’autoavaluació i de reflexió, així com eines i recursos audiovisuals desenvolupats a mida, en els quals professionals experts traslladen i reforcen aprenentatges de valor; uns aprenentatges que ajuden a fer transferible el coneixement.

Aquesta experiència d’aprenentatge inclou històries o casos pràctics que permeten contextualitzar i connectar de manera significativa i vivencial amb els continguts teòrics.

Durant tot el procés d’aprenentatge els i les participants estan acompanyats per: 

  • La tutoria que atendrà les consultes que puguin sorgir respecte al curs. 
  • L’equip de coordinació acadèmica per resoldre qualsevol consulta o incidència de caràcter tècnic sobre el funcionament de l’aula.

 

Avaluació

L’element fonamental d’avaluació establert en aquest curs és el qüestionari final de cada mòdul, que permet comprovar individualment els coneixements adquirits sobre cadascun dels temes corresponents.

Les condicions necessàries per superar el curs són les següents:

  • Visualitzar-ne tot el contingut.
  • Obtenir una nota als qüestionaris igual o superior a 7.

En finalitzar, els i les participants valoraran el curs mitjançant una enquesta de satisfacció que inclou la qualificació del professorat, del material, de la documentació i dels coneixements i les habilitats adquirides.

 

Acreditació

Els participants del curs rebran un certificat d’aprofitament expedit per UCF, prèvia superació dels requisits d’avaluació.