Presentem el primer Update de Qualitat Assistencial amb l'aval de la SCQA i l'ICS: 8 motius per apuntar-t'hi!
Què tenen a veure la qualitat, l’aigua, el biaix de gènere, les dades i la intel·ligència artificial? T’ho expliquem tot al resum de la presentació de l’Update de Qualitat Assistencial que es va celebrar el 18 de setembre a les instal·lacions de l'Institut FP Sanitària Hospital del Mar.
En un acte moderat per la periodista Aurora Masip, la presidenta de la Societat Catalana de Qualitat Assistencial - SCQA, Rosa Simón, ens va recordar que conèixer la normativa és el requisit mínim per treballar en Qualitat Assistencial. Necessitem fer un pas més enllà: tenir uns processos estandarditzats, estables i predictibles.
Això és perquè, com va subratllar Àngel Vidal, coordinador de l’Update de Qualitat Assistencial conjuntament amb Ana Sedano, “la qualitat importa”. En una anàlisi personal, Àngel Vidal va recordar que a la darrera dècada la qualitat no ha estat protagonista i que ha quedat aparcada durant la pandèmia de la COVID, ara ja és hora! “Avui en dia no se li dona valor a mesurar com s’estan fent les coses i els esforços organitzatius i metodològics no estan entre els objectius principals. Les gerències prioritzen els resultats econòmics i d’activitat i és una temàtica, en general, “antipàtica” perquè no existeix una bona predisposició a conèixer els problemes, les seves causes o a pensar en les possibles solucions”. Amb el llançament del primer Update de Qualitat Assistencial es vol posar sobre la taula que els indicadors de qualitat són tan importants com la resta en les nostres institucions sanitàries i socials. Una qualitat assistencial que ha de ser útil per a les 3P: per als pacients, per als professionals i per la propietat.
I què té a veure la qualitat amb l’aigua? Per què les sigles que acompanyen el títol del primer Update de Qualitat que presenta UCF amb l’aval de la SCQA i el suport de l’Institut Català de la Salut - ICS es diuen GOTA? Ana Sedano, gerent d’UCF, va revelar que GOTA ve de Gestió, Organització, Transformació i Aportació de Valor i que se li va acudir estant al congrés de Qualitat 23 a Múrcia! “La idea és que la qualitat ha de ser com les gotes que de mica en mica fan camí, la qualitat ha de calar en les institucions. L’aigua és invisible, però és imprescindible per la vida, com la qualitat és essencial per al bon funcionament de les institucions. Si perdem els indicadors, les eines, si no observem i no mesurem, no sabem què hem de millorar”.
Aurora Masip, periodista i conductora de l’acte, puntualitzava que la qualitat no existeix si no és justa. I tal com va presentar María José Rementería, responsable de l’equip Social Link Analytics a Barcelona Supercomputing Center – BSC, les dades poden estar molt esbiaixades i tenir un fort impacte en la salut de les persones en un món on la utilització de les eines d'intel·ligència artificial ja és un fet. Només s’ha de veure l’exemple de les dones, que fins als anys ‘80 del segle XX van quedar fora dels assajos clínics, o que tenen més risc de tenir diagnòstics erronis o que arriben tard a causa del biaix de les dades. D’això en parlàvem justament al maig amb motiu de la celebració del Dia Mundial de la Salut de les Dones.
Va ser un acte interessant i també divertit on es va convidar els i les professionals que treballen en el món de la qualitat assistencial a fer un pas endavant per aconseguir que aquest tema tan important i impactant en la salut de les persones es posi en relleu i en primer pla.
Per aconseguir-ho, us donem 8 motius pels quals t’hauries d’apuntar en aquest programa formatiu si treballes com a responsable de Qualitat Assistencial en el sector salut i social:
- L’Update de Qualitat Assistencial comença el pròxim 1 d’octubre de 2024 amb la primera de les set sessions del programa formatiu.
- Cada mes es farà una sessió presencial a Barcelona a les aules d’UCF.
- En 7 sessions tractarem temes tan importants com l’escolta dels pacients, la qualitat relacional o el futur de la nostra feina.
-
Estat de l'art: Els Plans de Qualitat. 1 d'octubre de 2024.
-
Eines: Les nostres ajudes. 5 de novembre de 2024.
-
Gestió clínica: Què té a veure amb la qualitat. 10 de desembre de 2024.
-
Pacients: Del que passa al que importa. 21 de gener de 2025.
-
Comunicació clara amb pacients: el dret a entendre. 4 de febrer de 2025.
-
La qualitat relacional millora la qualitat assistencial? 4 de març de 2025.
-
Una mirada al futur. Compartim coneixements. 2 d'abril de 2025.
-
- A cada sessió portarem experts d’altres sectors d’activitat diferents de la salut que ens poden aportar una visió diferent molt interessant i aplicable.
- Cada professional pot decidir si vol completar tot el programa formatiu o si vol fer només alguna de les sessions.
- Els i les alumnes més matiners podran prendre cafè a primera hora 😉
- Podràs conèixer i generar sinergies amb altres professionals de la qualitat assistencial com tu.
- La formació es pot bonificar amb FUNDAE
Vols apostar per un sistema de salut i social que posa la qualitat assistencial en primer pla? Què dona importància als detalls, la planificació, els processos, el resultat i la veu dels pacients? Encara hi som a temps!
A continuació, no et perdis aquest videoresum de la jornada!